Zo’n 18.000 Enschedese patiënten krijgen regelmatig een mailing met informatie van hun apotheek. Doel hiervan is ze voor te lichten en te motiveren zelf meer de regie te nemen over hun behandeling. Het brede bereik van digitale communicatie heeft voordelen, meent apotheker René Dull. “Zo leveren we ook goede zorg aan mensen die minder vaak in de apotheek komen.”
‘Ben je 35 jaar of ouder en rook je?’ hiermee begint één van de berichten die de Samenwerkende Apotheken Enschede (SAE) heeft gestuurd naar gebruikers van de anticonceptiepil. “Veel vrouwen weten niet dat vanaf een bepaalde leeftijd de kans op trombose toeneemt als ze roken en de pil gebruiken. Bovendien zijn zorgverleners vaak niet op de hoogte van het rookgedrag van hun patiënten”, vertelt René Dull, die als apotheker werkzaam is bij de SAE, een maatschap bestaande uit vier apotheken.
Regie nemen
Door berichten naar specifieke patiëntengroepen te versturen, proberen de apotheken de patiënt te informeren en te activeren zelf meer de regie te nemen. “De ontvanger wordt op deze manier betrokken bij z’n behandeling en kan zelf beslissen of hij iets met de voorlichting wil doen. We zien dat de patiënten die op de mailing reageren, gemotiveerd bij ons komen en graag willen dat we ze verder helpen.”
Het idee om patiënten ook digitaal voor te lichten en te motiveren, is geboren uit een soort nood, vertelt Dull. “Je moet als zorgverlener aan steeds meer verplichtingen voldoen. Alles moet steeds efficiënter. Het logistieke deel neemt nog een belangrijke plaats in, terwijl je er juist voor moet zorgen dat logistiek in dienst staat van de zorg. Je moet er vooral voor waken dat je de patiënt niet uit het oog verliest. Daarnaast is het een mooie manier om de lokale zichtbaarheid van de apotheek te vergroten”.