‘Laat anderen de kennis van de medicatiespecialist ervaren’

Opties

Zichtbaarheid staat bij Marcel van den Bosch-Niestijl hoog in het vaandel. De openbaar apotheker wil geneesmiddelgebruikers laten ervaren wat hij voor hen kan betekenen in goed passend gebruik van de middelen. “Een patiënt ervaart de meerwaarde van een apotheker pas echt wanneer hij zich zichtbaar opstelt als medicatiespecialist.”

Marcel van den Bosch-Niestijl

"Voor iedere apotheker is het interessant te onderzoeken wat er gebeurt wanneer je de eigen zichtbaarheid verbetert", aldus Marcel van den Bosch-Niestijl. 

Fotograaf: Gijs van Ouwerkerk

De missie van Marcel van den Bosch-Niestijl is om van iedere apotheker een zorgapotheker te maken. Hij streeft deze missie na door zichzelf te profileren als medicatiespecialist en stimuleert zijn collega-apothekers dit ook te doen. De zorgapotheker heeft hiervoor de jaaropleiding Zichtbaar ontwikkeld. 

“Als apotheker kun je niet iedere patiënt te woord staan”, stelt Van den Bosch-Niestijl. “Maar het is zonde om alle werkzaamheden van een apotheker volledig achter de schermen te verrichten. Openbaar apothekers volgen acht jaar lang een opleiding om alle kennis en kunde te vergaren. Het is mijn streven deze kennis optimaal in te zetten zowel richting de geneesmiddelgebruiker als collega- zorgverleners.” Volgens Van den Bosch-Niestijl kunnen apothekers zich op een laagdrempelige manier al zichtbaar maken als medicatiespecialist.

Laaghangend fruit

Zelf werkt Van den Bosch-Niestijl drie dagen per week als apotheker bij Apotheek Keizerslanden in Deventer. In deze apotheek is een speciale apothekersbalie ingericht, die op een aantal momenten per week roulerend wordt bezet door een apotheker. Patiënten krijgen zo de gelegenheid het gesprek aan te gaan met hun apotheker.

Van den Bosch-Niestijl: “In deze apotheek zijn apothekers letterlijk zichtbaar. Maar ook als er geen apotheker achter de balie staat doen wij ons best om toch in het zicht van de patiënt aanwezig te zijn. Wanneer er bijvoorbeeld een recept moet worden gecontroleerd door de apotheker, loopt hij naar de assistent aan de balie in plaats van andersom. Aan de balie vertel ik de patiënt dan dat ik een apotheker ben en ik even kom kijken of alles in orde is.”

Volgens Van den Bosch-Niestijl behoeft de dagelijkse werkwijze van een apotheker dus geen grote aanpassingen om zichzelf te profileren als medicatiespecialist. “Wanneer ik de telefoon opneem vertel ik de patiënt niet alleen mijn naam, maar vermeld ik ook dat ik apotheker ben. Dit doe ik ook wanneer ik e-mails beantwoord.” Ook in de apotheek zijn er tal aan mogelijkheden om de apotheker en zijn werkzaamheden tastbaar te maken voor de patiënt. “Laat op de tv-schermen in de apotheek zien wie de apotheker is en wat deze apotheker doet. Ook kun je denken aan een kleine aanpassing in de nummertjesautomaat. Voeg hier de optie toe dat de patiënt een apotheker wil spreken.” Van den Bosch-Niestijl doet niet alleen zijn best om zichzelf te profileren als medicatiespecialist bij zijn patiënten, maar ook bij collega-zorgverleners in het veld en het apotheekteam.

Handvatten voor verbeteren van zichtbaarheid op de KNMP-site

Marcel van den Bosch-Niestijl daagt andere apothekers uit te experimenteren met het verbeteren van hun zichtbaarheid. “Voor iedere apotheker is het interessant te onderzoeken wat er gebeurt wanneer je de eigen zichtbaarheid verbetert,” stelt de zorgapotheker. “Loont het om bijvoorbeeld vaker aan de balie te staan of om online prominenter aanwezig te zijn? Hoewel veel apothekers al actief bezig zijn met hun zichtbaarheid is het goed om aan de slag te gaan met verandering en verbetering.”

Op de KNMP-website is onlangs een toolkit gepubliceerd die apothekers handvatten biedt om zichzelf en hun teams zichtbaar(der) te maken als medicatiespecialist. In deze toolkit zijn onder meer goede voorbeelden en handige tips opgenomen over sociale media en het maken van video’s.

Ook kunnen apothekers tools downloaden voor het genereren van lokale publiciteit, waaronder templatespersberichten en teksten voor sociale media. De toolkit wordt regelmatig voorzien van nieuwe hulpmiddelen en is te bekijken op KNMP.nl/toolkit.

Apothekers die hun tips of verhalen omtrent zichtbaarheid willen delen met collega-apothekers kunnen contact opnemen via communicatie@knmp.nl.

Show up

Voor de apotheker uit Deventer is het van groot belang dat apothekers deel uitmaken van een intervisiegroep en deelnemen aan overleg met andere zorgverleners. “Mijn stelregel om zichtbaar te zijn als medicatiespecialist is show up”, vertelt Van den Bosch-Niestijl. “Zorg dat je aanwezig bent tijdens een geneesmiddeloverleg en FTO. Lever een waardevolle bijdrage door jouw gespecialiseerde (geneesmiddel)kennis te delen.”

Hetzelfde geldt voor het overleg met het apotheekteam. “Zorg dat je hierbij aanwezig bent. Neem het apotheekteam mee in de meerwaarde van het zichtbaar maken van handelingen die worden verricht voor de geneesmiddelgebruiker. Laat de leden van het apotheekteam bijvoorbeeld vertellen wat zij doen op het moment dat zij een patiënt aan de balie helpen.”

Jaaropleiding Zichtbaar

De missie van Marcel van den Bosch-Niestijl om van iedere apotheker een zichtbare zorgapotheker te maken, heeft hij vanuit zijn bedrijf Bosch Zorg voor Groei vertaald naar de zelf ontworpen jaaropleiding Zichtbaar. Apothekers worden universitair opgeleid, maar hoe vertaal je dat naar daadkrachtig en zichtbaar optreden in de praktijk?

Van den Bosch-Niestijl: “Deze opleiding stimuleert apothekers om hun kennis die zij in huis hebben te etaleren. Je hebt de kennis van een medicatiespecialist, deel deze kennis en laat anderen jouw expertise ervaren.”

Auteur: Desi van Eendenburg, KNMP

Pagina laatst bijgewerkt op 09 mei 2022