Hoe breng je opgedane kennis tijdens de colleges farmacotherapie over op een lekenpubliek? Eerstejaars masterstudenten Farmacie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) kregen de opdracht om content te plaatsen voor leken en werden voor korte tijd beheerder van het Instagram-account ‘Farmavoorjou’. Vijf studenten delen hun ervaringen. “Het is mooi om te zien dat je zo veel mensen kunt bereiken vanuit het apothekersvak.”
De Farmaciestudenten waren bij het lezen van de sociale media opdracht meteen enthousiast. “Het past bij de huidige tijd, en het is weer eens wat anders dan een literatuuronderzoek,” aldus student Katelyn Lopes Barreto. Koen de Waard vult aan: “Ik kreeg direct een ‘influencer-vibe’.” De vijf groepen, elk bestaande uit acht of negen studenten, kregen de taak om een week lang creatieve content te maken en te delen met volgers. “Dat was een behoorlijke uitdaging”, zegt Nada Abuezza. “Want wat moet je nu presenteren aan leken en hoe ga je dat precies doen? We hebben ervoor gekozen om het persoonlijk te maken door onszelf letterlijk te laten zien. Dat werd gewaardeerd!”
De groepen kregen ieder een hoofd- en subthema. Het coronavirus was het hoofdthema voor de groep van Alexander Warnaar. “We lieten in een video met LEGO zien hoe een coronavaccin werkt en hoe ons immuunsysteem daarop reageert. Met de legoblokjes en diverse kleuren geven we visueel weer hoe een virusdeeltje eruit ziet, en hoe een antistof op dat virus past.” Dat deze vorm van content werkt, blijkt niet alleen uit de enthousiaste reacties op Instagram. Volgers geven in een enquête aan veel waardering te hebben voor de opheldering van ingewikkelde informatie middels video’s. ‘Hadden we deze uitleg maar eerder zo gehad,’ zei een volger over het legofilmpje.
Stel vragen
Interactie creëren behoorde ook tot de opdracht. “We stelden open vragen om te achterhalen wat onze volgers willen weten,” vertelt Lotte Wolfs. “Daar hebben we onze content op afgestemd. Mijn tip voor apothekers is om aan te sluiten op het kennisniveau van je volgers door vragen te stellen.” Daarop vult Jelien den Hollander aan: “Pols ook of de posts duidelijk waren middels een quiz op Instagram. Er komen daardoor nieuwe vragen naar boven, waarmee je kunt inspelen op wat je doelgroep wil weten.
Een andere tip voor apothekers is om aan te sluiten bij de actualiteit. “Dat hoeft echt niet hip te zijn, maar je content valt sneller op,” zegt Koen. Zijn groep had HIV als thema en illustreerde dit middels de populaire videogame ‘Among us’, waarin je de bedrieger moet zien te vinden in een ruimteschip. Ook Katelyn en haar groep haakten in op de actualiteit door een TikTok-video te maken. “We lieten op een grappige manier zien wat er in je lichaam gebeurt als je een koortslip krijgt. Hierdoor onthoudt het publiek het beter.” Dit bevestigt Alexander: “Humor werkt. Heb lol met wat je maakt. Wees niet bang, en durf ook dit soort content te maken.”
Zichtbaarheid apotheker |
Farmaciestudenten van het LUMC kregen met de sociale media opdracht de gelegenheid om in een onderwijssetting te ervaren dat de apotheker dé geneesmiddelexpert is. En dat ze met hun kennis een zichtbare bijdrage kunnen leveren aan de patiëntenzorg. De opdracht is geïnspireerd op de zichtbaarheidscampagne van de KNMP en VJA. Beide verenigingen zijn gezamenlijk bezig om de apotheker in de maatschappij te positioneren als dé medicatiepecialist. Daarvoor zijn diverse publiekscampagnes ontwikkeld met de slogan ‘Weet ’t zeker, vraag ’t de apotheker!’. Ook is er een toolkit met middelen, tips en inspiratievoorbeelden beschikbaar voor apothekers en hun teams om te werken aan de eigen zichtbaarheid. De toolkit krijgt regelmatig een update en is te bekijken op KNMP.nl/toolkit. Ook is daar een aantal contentcreaties van studenten te zien. |
Prioriteren
Een goede balans in de hoeveelheid content is een uitdaging, beaamt Lotte: “Probeer niet teveel te zenden, een post per twee dagen is voldoende. Als je vaker content plaatst, is de kans groter dat je volgers de content missen of dat ze ‘contentmoe’ worden. Dat zou zonde zijn.” Een goede les is dan ook om te prioriteren en keuzes te maken.
Sociale media bieden een ingang om met de jongere doelgroep in contact te komen. “Daarbij is het mooi om te zien dat je met sociale media veel mensen kunt bereiken vanuit het apothekersvak,” vertelt Jelien. “Wij hebben niet alleen kennis overgedragen, maar zelf ook nieuwe kennis opgedaan. Zowel van contentcreatie als op vakinhoudelijk vlak. Sociale media kunnen heel goed werken. Laat jezelf als medicatiespecialist zien!”