De KNMP heeft een ledenonderzoek uitgevoerd over de manier waarop leden gebruikmaken van Apotheek.nl in de dagelijkse zorgpraktijk. Daarbij is gekeken naar de waardering van Apotheek.nl, de bekendheid van de verschillende onderdelen, de verwachtingen en de behoeften van de leden ten aanzien van de website. Daarnaast is in kaart gebracht of Apotheek.nl bijdraagt aan het versterken van de rol van de apotheker als medicatiespecialist. Uit het onderzoek komt naar voren dat Apotheek.nl veel wordt gebruikt en gemiddeld een 8,6 scoort. En het merendeel van de respondenten vindt dat Apotheek.nl ondersteunt in de rol van medicatiespecialist. Tevens zijn er een aantal aanbevelingen uit het onderzoek naar voren gekomen.
Uitkomsten
- Apotheek.nl veel gebruikt en website goed beoordeeld
Het onderzoek is uitgevoerd door middel van een online vragenlijst. 420 leden hebben de vragenlijst ingevuld. Uit de resultaten komt naar voren dat Apotheek.nl veel wordt gebruikt (87%) en gemiddeld een 8,6 scoort. De reden hiervoor is dat de website als informatief, duidelijk, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk wordt beschouwd.
- Redenen gebruik in de dagelijkse zorgpraktijk
Apotheek.nl wordt vooral ingezet als informatiebron over medicijngebruik. Voor ruim de helft (57%) van de respondenten is dit om patiënten te adviseren om informatie over medicatiegebruik op te zoeken. Ruim een derde (38%) zet de website in om zelf patiënten tijdens hun apotheekbezoek te informeren.
- Apotheek.nl ondersteunt apothekers in rol als medicatiespecialist
Ook ondersteunt Apotheek.nl het merendeel van de respondenten (84%) in hun rol als medicatiespecialist richting patiënten. Meer dan de helft (54%) vindt dat de website tevens ondersteunt in hun rol als medicatiespecialist richting andere zorgverleners.
Aanbevelingen
- Vindbaarheid en bekendheid van informatie en functionaliteiten
Niet alle bestaande functionaliteiten van Apotheek.nl zijn even bekend. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om de content van Apotheek.nl in te lezen op de eigen website van de apotheek, of de QR-code naar de homepage van apotheek.nl die door apothekers op hun eigen materiaal afgedrukt kan worden. Om deze reden lijkt het van toegevoegde waarde om de voordelen van deze bestaande onderdelen duidelijker naar voren te brengen op de website en in de communicatie richting de leden.
- Makkelijker delen van content (online en fysiek)
Daarnaast geeft meer dan de helft (57%) van de respondenten aan dat zij de content van Apotheek.nl graag makkelijker willen delen met de patiënten, zowel online als geprint. Zowel het online kunnen delen van content in PGO’s en het eenvoudig kunnen uitprinten van content vanuit het AIS worden het meest genoemd als mogelijkheden.
- Meer zichtbaarheid van eigen apotheek op Apotheek.nl
Leden willen hun eigen apotheek beter profileren op Apotheek.nl. Een derde (30%) van de respondenten wil graag invloed hebben op de informatie die te vinden is over de eigen apotheek op de ‘Vind een apotheek’ functie van de website.
Gebruik resultaten
De resultaten zullen worden gebruikt om Apotheek.nl nog beter in te richten voor leden, medicijngebruikers en andere websitebezoekers. Bovendien zullen sommige uitkomsten verder onderzocht en uitgediept worden.