Zeventig procent van de zorgverleners en zorggebruikers vindt aandacht voor Samen Beslissen belangrijk. Dat blijkt uit het onderzoek naar de campagne Samen Beslissen dat Kantar Public uitvoerde. “Een beweging is ingezet, maar blijvende aandacht is hard nodig om daadwerkelijk een gedragsverandering te realiseren.”
Dat Samen Beslissen belangrijk wordt gevonden, onderstreept het onderzoek van Kantar Public: bij zowel zorgverleners als zorggebruikers wordt de campagne door zeven op de tien respondenten als (erg) belangrijk gezien. En dankzij de mediacampagne sloten eerder dit jaar zeven nieuwe zorgpartners zich aan bij de campagne Samen Beslissen, waaronder ook de KNMP. “Kortom: een beweging is ingezet, maar blijvende aandacht is hard nodig om daadwerkelijk een gedragsverandering te realiseren”, concludeert Dirk Ubbink, hoogleraar Shared Decision-Making.
Apotheker en patiënt
Ook in de apotheek is samen beslissen een belangrijk thema. “Veel patiënten hebben behoefte aan samen met de apotheker beslissen over de best mogelijke behandeling, zeker wanneer zij chronisch geneesmiddelen gebruiken,” aldus KNMP-voorzitter Aris Prins. “Zo kan er samen beslist worden over welk geneesmiddel het best bij iemands situatie past. Of bijvoorbeeld over de manier waarop medicatie moet worden ingenomen of toegediend, de frequentie en omgaan met eventuele bijwerkingen.”
Gezamenlijke besluitvorming tussen apotheker en patiënt staat onder meer beschreven in de KNMP-richtlijn Consultvoering. Om aan de slag te gaan met consultvoering zijn er gesprekshulpen en video’s voor apothekers ontwikkeld.
Over de campagne |
---|
Op de campagnewebsite Begineengoedgesprek.nl staat een toolkit voor zorgverleners. Apothekers kunnen in vier stappen hun eigen materiaal maken om het samen beslissen met de patiënt te bevorderen. Er zijn diverse teksten en beelden beschikbaar om daarmee een poster, narrowcast of afbeelding voor social media te creëren. Met de materialen kunnen apothekers hun patiënten motiveren om meer te vertellen over de verwachting van de behandeling of om zich voor te bereiden op het gesprek in de apotheek. Daarnaast biedt de website tips voor zorgverleners voor de dialoog met patiënten. Tot eind november 2022 is de campagne online zichtbaar en in (vak-)media. De campagnewebsite en alle campagnematerialen zijn zeker nog vijf jaar beschikbaar. |