De klachtenbemiddeling voor patiënten van apotheken wijzigt per 1 januari 2025. De bemiddelaars van Quasir zullen dan alleen nog klachten in behandeling nemen die in het Nederlands zijn gesteld. Door deze maatregel kunnen klachtenbemiddelaars de kwaliteit van hun dienstverlening hoog houden.
Quasir ontvangt steeds vaker klachten in een andere taal. De taalbarrière maakt dat bij deze klachten niet goed kan worden bemiddeld. Daarom behandelt Quasir vanaf 2025 alleen nog klachten in het Nederlands. Met deze maatregel is de klachtenbemiddeling in lijn met de geschillencommissie voor de openbare farmacie en met de medische tuchtcolleges, die ook alleen zaken in het Nederlands behandelen.
Onafhankelijke klachtenbemiddeling
De KNMP heeft een onafhankelijke klachtenbemiddeling voor patiënten ingericht. Quasir is de daartoe gespecialiseerde organisatie achter het Bemiddelingsbureau Apotheken. Wanneer patiënten opmerkingen of klachten hebben waar ze samen met de apotheker niet uitkomen, dan kunnen zij contact opnemen met de klachtenbemiddelaars.
Nieuw e-mailadres voor klachten
Onlangs is het e-mailadres voor het indienen van klachten gewijzigd. Het nieuwe mailadres is: apotheek@quasir.nl.
De vraag aan apothekers is om dit nieuwe e-mailadres op de eigen website te wijzigen en te vermelden dat patiënten worden gevraagd om hun klachten bij voorkeur via de e-mail in te dienen.