De KNMP start op 12 juli 2022 een online publiekscampagne over de anticonceptiepil. De campagne informeert startende pilgebruikers over de werking, het gebruik en de bijwerkingen van de anticonceptiepil. KNMP-leden kunnen kosteloos posters bestellen. Er zijn ook narrowcasts beschikbaar.
De KNMP benadrukt met deze campagne dat men bij de apotheker als laagdrempelige zorgverlener altijd terecht kan met vragen of twijfels over geneesmiddelen. Apothekers dragen daarmee bij aan beter en bewuster gebruik van de anticonceptiepil. De werking, en met name de bijwerkingen, van de anticonceptiepil zijn actuele onderwerpen. Om deze redenen ontwikkelde de KNMP een campagne, die zich richt op jonge pilgebruikers tussen de 12 en 20 jaar en pilgebruikers in het algemeen. Er staan vier vragen centraal in de uitingen van de campagne:
- Hoe werkt de pil?
- Wat zijn risico’s van de pil?
- Hoe betrouwbaar is de pil?
- Werkt de pil meteen?
De campagne duurt twee maanden en is met diverse advertenties te zien op sociale media als TikTok, Instagram en YouTube om op die manier de doelgroep te bereiken. Bezoekers worden voor meer informatie over de anticonceptiepil verwezen naar Apotheek.nl/depil.
Weet 't zeker, vraag 't de apotheker!
De campagne draagt de slogan ‘Weet ’t zeker, vraag ’t de apotheker!’. Deze slogan komt ook terug in twee andere publiekscampagnes die de KNMP dit jaar is gestart: ‘Waardevol advies van uw apotheker’ en ‘Goed voorbereid op reis’. De campagnes zijn onderdeel van een bredere aanpak om de apotheker als medicatiespecialist zichtbaarder te maken bij het Nederlandse publiek. Daarvoor heeft de KNMP ook een toolkit ontwikkeld voor apothekers en hun teams om in de praktijk aan de slag te gaan met zichtbaarheid.
Publieksmaterialen
Apothekers en hun teams kunnen zich voorbereiden op de campagne door de posters te bestellen en de narrowcasts voor wachtkamerschermen in de apotheek te downloaden.