Naar aanleiding van de Kamerbrief over opleidingsfraude binnen de zorgsector adviseert de KNMP apothekers extra alert te zijn bij het aannemen van personeel. Daarnaast dienen werkgevers erop toe te zien dat de sollicitant in bezit is van de juiste documenten voor de uitvoering van functies in de apotheek. De risico’s betreffen onder meer vervalste diploma’s, kwaliteitsproblemen bij Erkenning van Verworven Competenties (EVC) certificaten en onterecht positief beoordeelde stages, zo schrijft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
Uit de verkenning door de Inspectie van het Onderwijs (IvhO), de Inspectie van de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) blijkt dat naast fraude ook gebrekkige opleidingen en de inzet van onbevoegd personeel via malafide uitzendbureaus voorkomen.
Vergewisplicht
In de Kamerbrief wijzen minister Dijkgraaf (OCW) en minister Helder (VWS) op de vergewisplicht die werkgevers hebben bij het aannemen van nieuw personeel. Dat betekent dat zij de plicht hebben het verleden te controleren van de zorgverleners die voor de apotheek gaan werken. Werkgevers behoren te onderzoeken of de manier waarop de zorgverlener in het verleden functioneerde, geen bezwaar vormt voor het verlenen van zorg aan cliënten van de apotheek. Dit geldt ook voor zzp’ers, uitzendkrachten of gedetacheerden die met patiënten in contact komen.
Uittreksel diplomaregister
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (art. 4, Wkkgz) schrijft niet voor welke bronnen werkgevers moeten gebruiken voor het vergewissen. Het is aan de werkgever om te beslissen welke bronnen hij nodig acht.
Indien een diploma is vereist voor de uitvoering van de functie, adviseren de lvhO, IGJ en SBB om een (gratis) uittreksel uit het diplomaregister op te vragen bij de sollicitant. De sollicitant dient daarvoor in te loggen met DigiD bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Dit digitale uittreksel is een officieel bewijs van het behaald diploma.
Referenties en VO
Daarnaast kan de werkgever van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en referenties bij de vorige werkgevers opvragen. Ook is het mogelijk om bij de IGJ op te vragen of er aantekeningen bekend zijn van disfunctioneren. Hiermee voorkomt de werkgever dat hij iemand inzet zonder de juiste bevoegdheid en bekwaamheid.
Andere te raadplegen bronnen zijn:
- het BIG-register;
- het Kwaliteitsregister Apothekersassistenten
- het register met tuchtrechtuitspraken;
Bij het aannemen van bezorgers is het van belang te controleren op de aanwezigheid van een geldig rijbewijs als er gebruik gemaakt gaat worden van een bezorgauto.
Bij fraude aangifte en melding doen
Werkgevers die te maken krijgen met fraude, dienen aangifte te doen bij de politie. Naast aangifte kan fraude gemeld worden bij de fraudehelpdesk. Afhankelijk van de situatie kan het verstandig zijn een melding te doen bij de IGJ.