De NMVO stelt twee tools beschikbaar voor het oplossen van Falsified Medicines Directive (FMD) scannerproblemen. Het gaat om een tool die de scanner controleert op bekende fouten in de configuratie en om een tool voor het juist instellen van de scanner. Een goed ingestelde scanner is nodig om de controle van verpakkingen op echtheid nauwkeurig te laten verlopen. Daartoe zijn apotheekhoudenden verplicht op grond van de FMD.
De NMVO, de organisatie die de uitvoering van FMD in Nederland faciliteert, concludeert dat ongeveer 35% van de apotheken scannerproblemen ervaart. Wanneer de scanner niet goed staat ingesteld, verschijnt ten onrechte de melding ‘potentiële vervalsing’ op het scherm. Onterechte meldingen belemmeren een goede opsporing van vervalste medicatie en vertragen het scanproces in de apotheek. Door de scanner te controleren op bekende fouten in de configuratie en deze opnieuw in te stellen, kunnen apothekers foutieve meldingen voorkomen.
Instructievideo’s scannerproblemen
Op de website van de NMVO staan instructievideo’s over het opsporen van scannerproblemen en het juist instellen van de scanner. Apothekers met een CGM- of Pharmacom-aansluiting kunnen met behulp van de tools de instellingen controleren. Ook zal de NMVO de komende maanden apothekers actief aanschrijven waar de scanner niet goed lijkt te zijn ingesteld.
Update 26 januari 2023
Veel apotheken hebben eind 2022 gereageerd op de oproep van de NMVO om de scanner opnieuw in te stellen. 30% van de apotheken die door de NMVO zijn aangeschreven, heeft het aantal alerts (dat vermoedelijk door scannerproblemen werd veroorzaakt) binnen een maand teruggebracht naar nul. Er zijn echter nog 350 apotheken waar scannerproblemen zijn. Het verzoek aan hen is om de scanner te controleren en waar nodig opnieuw in te stellen. Daarvoor kunnen zij de tools van de NMVO gebruiken.