De beschikbaarheid van geneesmiddelen in de apotheek is in 2025 een belangrijk aandachtspunt. Dat staat in de begroting van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor het jaar 2025. Daarin is ook opgenomen dat er wordt ingezet op het aantrekkelijker maken van de Nederlandse markt door te kijken naar prijs- en vergoedingsinstrumenten zoals de Wet geneesmiddelenprijzen (WGP) en het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS), maar ook het preferentiebeleid.
WGP en veiligheidsvoorraad
In de begroting valt te lezen dat de Wet Geneesmiddelenprijzen is aangepast. Dat zou structurele besparing van 107 miljoen euro per jaar moet opleveren. De KNMP maakt zich grote zorgen over de beschikbaarheid van goede en goedkope middelen door deze maatregel. De KNMP voorziet dat deze maatregel het onaantrekkelijker maakt voor fabrikanten om deze middelen voor vaak kleine en kwetsbare groepen patiënten op de markt te houden. Tegelijkertijd is €7 miljoen opgenomen voor een extra veiligheidsvoorraad voor kritieke geneesmiddelen, en er wordt gewerkt aan een veiligheidsvoorraad van 6 weken voor een groot deel van de geneesmiddelen. KNMP-voorzitter Aris Prins: “Die veiligheidsvoorraad is een goede stap om de geneesmiddelentekorten terug te dringen. Maar er zijn meer maatregelen nodig om de tekorten terug te dringen. Daarom blijft de KNMP ook actief pleiten voor een aanpassing van het preferentiebeleid.”
Bijstelling uitgaven apotheekzorg
De verwachte uitgaven voor apotheekzorg zijn naar beneden bijgesteld, vanwege trager dan verwachte inflatiedoorwerking, aldus VWS. De KNMP stelt dat dit kan leiden tot onvoldoende ruimte voor marktconforme loonstijgingen voor apotheekpersoneel. Al in de voorjaarsnota werd vermeld dat de doorwerking van de inflatie in de prijsontwikkeling bij apotheekzorg trager verloopt dan verwacht. De ruimte voor apotheekzorg wordt in 2024 met 220 miljoen naar beneden bijgesteld en voor volgend jaar met 60 miljoen euro. Dit komt doordat VWS niet verwacht dat de door het CPB geraamde loon- en prijsbijstellingen worden gerealiseerd.
Voor wat betreft de prijzen van geneesmiddelen ziet de KNMP dat de WGP –in minder mate – de GVS-limieten beperkt ruimte geven voor prijsverhogingen als gestegen kosten. Daarnaast veronderstelt VWS dat de loonruimte niet volledig wordt doorgegeven via de loon- en tariefonderhandelingen in onze sector. Daarover maakt de KNMP zich zorgen. Wanneer zorgverzekeraars dit als taakstellend zien, dan zal er opnieuw via de contractering niet genoeg ruimte komen voor een marktconforme loonstijging voor het apotheekpersoneel.
Vergoeding codeïne beperkt
De vergoeding van codeïne wordt vanaf volgend jaar beperkt tot ernstige, chronische diarree als loperamide onvoldoende effectief is. Dit vereist een artsenverklaring en apotheekinstructie, wat volgens de KNMP niet bijdraagt aan het verminderen van administratieve lasten. De KNMP maakt zich zorgen over de manier waarop deze bezuiniging is ingeboekt en de impact op apotheekzorg. Het tarief voor een verstrekking staat niet altijd in verhouding tot de hoeveelheid werkzaamheden. Daarmee wordt volgens de KNMP onevenredig bezuinigd op apotheekzorg. Hierover is de KNMP met VWS en het Zorginstituut in gesprek.
Gegevensuitwisseling: opt out
In de begroting valt voorts te lezen dat het kabinet de databeschikbaarheid en gegevensuitwisseling in zorg en welzijn versneld verbeteren. Uitgangspunt is dat de burger de keuze heeft om gegevens al dan niet ter beschikking te stellen middels een opt out. Dat is waar de KNMP ook eerder voor pleitte, in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezing en tijdens de kabinetsformatie.