In de regio Rotterdam hebben apothekers samen met thuiszorgorganisaties Laurens en Aafje gekozen voor één systeem voor digitale toedienregistratie. Hiermee willen de partijen de medicatieveiligheid verbeteren en de werkdruk verminderen.
Door het koppelen van de apotheekinformatiesystemen (AIS) en de elektronische cliëntendossiers hebben de thuiszorgorganisaties in de regio Rotterdam direct toegang tot de actuele toedienlijsten. Ten opzichte van de papieren toedienlijsten biedt een digitaal systeem diverse voordelen. Zo staan wijzigingen in losse medicatie, bijvoorbeeld een antibioticumkuur, snel in de app en kunnen meteen digitaal worden afgetekend. Voor de apotheek betekent het ook efficiencywinst, omdat apothekersassistenten geen lijsten meer hoeven te printen.
Omschakelen van papier naar digitaal was een complex en langdurig proces
De keuze voor één systeem – Ons Medicatie van Nedap Heathcare – verbetert in de regio Rotterdam ook de samenwerking, omdat de thuiszorgorganisaties Laurens en Aafje en in totaal 85 apotheken letterlijk aan elkaar zijn gekoppeld. “Vroeger werden we in de apotheek gebeld door thuiszorgmedewerkers die vroegen ‘waar blijft de toedienlijst?’. We werkten anoniem naast elkaar, terwijl we nu een band hebben opgebouwd”, zegt apotheker Jaap Hoogeterp, directeur van het bureau van de Combinatie Apothekers Vereniging Rijnmond (CAVR), dat zijn werkgebied heeft in Rotterdam, Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel, Ridderkerk, Barendrecht, de Hoeksche Waard en Voorne-Putten.
Convenant
Het omschakelen van papier naar digitaal was een complex en langdurig proces, waar Hoogeterp bijna twee jaar aan heeft gewerkt. “Het is sinds 1 januari van dit jaar onze nieuwe werkwijze en geen project meer. Maar we hebben wel een meldpunt voor apothekers geopend, want het monitoren van technische problemen gaat door.”
Thuiszorgorganisatie Laurens, die werkt met het cliëntendossier van Nedap, nam enkele jaren terug het initiatief voor één toedienregistratiesysteem voor de regio, en vroeg CAVR mee te werken aan een pilot in de wijken Schiebroek en Hillegersberg. “Nedap moest toen nog vanaf nul beginnen met het bouwen van de app”, aldus Hoogeterp, die benadrukt dat Laurens de samenwerking grondig heeft aangepakt. Zo stelde de thuiszorgorganisatie als voorwaarde dat de partijen een service level agreement (SLA) zouden opstellen. Deze overeenkomst is gebaseerd op een convenant voor medicatieveiligheid, dat de apothekers en thuiszorginstellingen al zo’n tien jaar geleden samen hebben opgesteld. “Elke individuele apotheek ondertekent de SLA met de thuiszorg, zodat duidelijk is wie welke diensten levert en wie waarvoor verantwoordelijk is. Andere thuiszorgorganisaties die ook met Ons Medicatie willen werken, vragen we deze overeenkomst ook te ondertekenen.
Hoewel de Rotterdamse apothekers en thuiszorginstellingen sinds begin dit jaar digitaal werken, is de regio nog niet verlost van de papieren toedienlijst. Nog niet alle thuiszorgorganisaties zijn overgestapt op een app, en voor dienstapotheken en poliklinische apotheken is nog geen oplossing gevonden, weet Hoogeterp. “Deze apotheken zijn meestal niet de bronapotheek, waardoor ze niets kunnen toevoegen aan de elektronische toedienlijst. Dit zal niet zomaar gebeuren, omdat de apotheker van de bronapotheek mutaties in de toedienlijst moet accorderen. Zelfs het verstrekken van een papieren toedienlijst is lastig omdat voor deze apotheken niet altijd duidelijk is of een patiënt thuiszorg ontvangt. Daar moeten we nog aan werken.”
Volgens Hoogeterp zou het mooi zijn als de bronapotheek van de patiënt in het landelijk schakelpunt (LSP) zou kunnen aanvinken of een patiënt thuiszorg ontvangt, en dat er een mogelijkheid komt dat voornoemde apotheken medicatie kunnen toevoegen of wijzigen op de elektronische toedienlijst. “Mogelijk dat de nieuwe landelijke informatiestandaard Medicatieproces 9 die optie biedt, maar dat is nog afwachten.”