In Zeeuws-Vlaanderen wordt vanuit een servicepunt samengewerkt tussen huisartsen, ziekenhuis en apothekers, zodat patiënten minder lang hoeven te wachten op hun medicijnen. Zorgverzekeraar CZ financiert het project voor drie jaar.
Het Servicepunt Farmacie zorgt ervoor dat de communicatie over geneesmiddelen tussen openbare apothekers en huisartsen, de eerste lijn, en het ziekenhuis, de tweede lijn, soepeler verloopt. Dat is vooral nodig als patiënten worden gezien door verschillende behandelaars. Vaak is dan namelijk onduidelijk of er iets is gewijzigd aan hun medicatie waardoor de patiënt aan de apothekersbalie niet geholpen kan worden.
Dubbele vergrijzing
Volgens apotheker Els Dewit zit men in de regio met twee uitdagingen. "Met steeds minder zorgverleners moeten er steeds meer mensen van zorg worden voorzien. Dat heeft alles te maken met de dubbele vergrijzing. Daarom zitten we in 2040 met een gigantische uitdaging.
Met het Servicepunt wordt er alvast een stukje geanticipeerd op dat probleem. "Door bepaalde processen sneller te laten verlopen, nu er nog de tijd voor is om dat te onderzoeken en implementeren, gaan we daar allemaal de vruchten van plukken. Nu al en in de toekomst."
Een keer per dag in plaats van pingpongen
Recepten van patiënten waar vragen over zijn, worden gebundeld. Daardoor worden medisch specialisten minder vaak gestoord. "In plaats van individueel per apotheker pingpongen en twintig keer per dag op en neer bellen, is dat nu een keer per dag." Daarnaast krijgt het servicepunt alle informatie samen. Dat kunnen ze analyseren. "Zien ze een bepaalde vraag die drie of vier keer voorkomt, bijvoorbeeld uit Breskens, Axel en Terneuzen, dan gaan ze in gesprek met de betreffende poli of met het ziekenhuis."
Zo wordt ervoor gezorgd dat het proces efficiënter verloopt en die bepaalde vraag niet meer gesteld hoeft te worden als er een structurele oplossing komt. Els Dewit, die ook onderdeel uitmaakt van de stuurgroep van het samenwerkingsproject, is laaiend enthousiast over de al geboekte resultaten. Bijvoorbeeld op de afdeling cardiologie. "Als er een bepaald geneesmiddel gestopt wordt, dan wordt er nu een stoprecept naar alle apothekers gestuurd. Dan hoeven we de patiënt die bij ons aan de balie staat niet meer te vragen of iets is gestopt of niet. Dat zorgt voor verwarring. Nu kunnen wij het de patiënt mededelen."
Ook andere zorgverleners laten aansluiten
Zorgverzekeraar CZ financiert het project voor drie jaar. Of het ook uitgerold kan worden in de rest van Nederland, is nog niet bekend. "Dit project is opgezet door de zorgverleners uit deze regio en het past bij de kenmerken in deze regio. Wat we heel graag willen is de samenwerking opschalen en andere zorgverleners laten aansluiten zoals ziekenhuizen of wijkverpleging. Als het dan goed staat, kunnen we zien welke elementen bijdragen aan het succes. Die kunnen we meenemen en eventueel implementeren in andere regio's", vertelt zorginkoper Floris-Jan de Haan.
Zichzelf overbodig maken
Voor Els Dewit is het mooiste scenario dat het Servicepunt Farmacie zichzelf overbodig maakt op een bepaald moment. "Dan zijn alle processen zo efficiënt ingericht en gaat de communicatie zo vlot en foutloos dat het Servicepunt geen bestaansrecht meer heeft. Maar ik vrees dat dat een utopie is..."