Als een werknemer ziek is en niet kan werken, is hij of zij arbeidsongeschikt. Hij dient zich dan ziek te melden bij de werkgever. De rechten en plichten die gelden, staan meestal in de arbeidsovereenkomst van de werknemer of in een personeelsreglement. De werkgever kan besluiten om een bedrijfsarts in te schakelen. Deze kijkt naar de klachten van de medewerker en geeft advies over de re-integratie. Welke regels gelden er dan verder?
Bedrijfsarts, second opinion en deskundigenoordeel
Als de medewerker bij de bedrijfsarts is geweest mag deze alleen aan de werkgever doorgeven of de werknemer ziek is of niet, wat de duur van de arbeidsongeschiktheid is, welk werk de werknemer nog kan verrichten en wat de werknemer kan doen om ervoor te zorgen dat hij dit werk nog kan doen.
Het is de bedrijfsarts niet toegestaan om medische informatie over de werknemer aan de werkgever te geven. Dit is een inbreuk op de privacy van de medewerker. Zowel de werkgever als werknemer dienen het advies van de bedrijfsarts op te volgen. Indien één van de partijen het hiermee niet eens is, dan kunnen zij een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. De werkgever dient hiervoor de kosten te betalen.
Een andere mogelijkheid is om bij een verschil van inzicht over de re-integratie een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Dit bedraagt € 100,-. Werkgever en werknemer kunnen de volgende vragen stellen aan het UWV:
- Kan de werknemer zijn of haar eigen werk doen?
- Heeft de werkgever voldoende gedaan aan de re-integratie?
- Heeft de werknemer voldoende gedaan aan de re-integratie?
- Is het aangepaste eigen of ander werk als passend aan te merken voor de werknemer?
Het oordeel van het UWV dienen partijen op te volgen.
Loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid
Tijdens de eerste 104 weken van de arbeidsongeschiktheid dient de werkgever wettelijk gezien minstens 70% van het loon door te betalen. Vaak is in cao's afgesproken dat de medewerker meer uitbetaald krijgt. Zo staat in de Cao Apotheken dat de werknemer de eerste 26 weken 100%, de tweede 26 weken 90%, de derde 26 weken 80% en de laatste 26 weken 70% van het laatstverdiende salaris uitbetaald krijgt.
In de Cao Apothekers in dienstverband geldt dat de werknemer de eerste 52 weken 100% en de tweede 52 weken 70% van het laatste verdiende salaris ontvangt.