Apothekers moeten informatie verstrekken over prijzen, vergoedingen en klachten aan hun patiënten (transparantie). De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de verplichtingen van zorgaanbieders, waaronder apotheken, ten aanzien van deze informatievoorziening vastgesteld via de Regeling transparantie zorgaanbieders. Voor zorgverzekeraars geldt ook een regeling, namelijk de Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten.
Toelichting verplichting zorgaanbieders
De NZa heeft via vragen en antwoorden de verplichtingen van zorgaanbieders toegelicht, zie Informatieverstrekking door zorgaanbieders | Nederlandse Zorgautoriteit (nza.nl). Belangrijke elementen zijn:
- Als de patiënt (een deel van) de kosten van de zorg zelf moet betalen, dan is belangrijk dat de zorgaanbieder de patiënt informeert om welke kosten het gaat en (voor zover mogelijk) hoe hoog deze kosten zijn.
- De informatieverplichting van de zorgaanbieder strekt niet zover dat hij exact moet aangeven welk deel van de kosten een patiënt gezien zijn polis zelf moet betalen. De zorgaanbieder hoeft niet de voorwaarden van alle polissen te kennen.
- Het staat een zorgaanbieder vrij om te kiezen op welke manier hij de patiënt informeert. Dit betekent dat de zorgaanbieder de informatie bijvoorbeeld per telefoon of via een ander medium mag verstrekken, zolang de zorgaanbieder kan aantonen dat de informatie is verstrekt en de patiënt (tijdig) heeft bereikt.
- De patiënt heeft ook een eigen verantwoordelijk om zichzelf goed te informeren. Zo mag worden verwacht dat hij weet (of kan opzoeken) bij welke zorgverzekeraar hij verzekerd is en welk soort verzekeringspolis hij heeft afgesloten.
Btw-tarief terhandstelling begeleidingsgesprek
Ook bij de gecombineerde prestatie terhandstelling met begeleidingsgesprek is het btw-percentage van 9% van toepassing.
Poster standaardprijslijst
Zorgverzekeraars en apothekers sluiten contracten met elkaar voor de prestaties farmaceutische zorg en voor de geneesmiddelen. Als een patiënt niet verzekerd is, als er geen contract is met zijn verzekeraar, of als er sprake is van niet-verzekerde zorg, is de apotheek vrij om zelf zijn prijs te bepalen. In die gevallen moet de apotheek een standaardprijslijst gebruiken.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verplicht apothekers om in de apotheek een standaardprijslijst te hanteren. De standaardprijslijst vermeldt een korte en eenvoudige beschrijving van alle prestaties en deelprestaties waarvoor de apotheek een tarief in rekening kan brengen.
De KNMP stelt een poster beschikbaar als format voor deze standaardprijslijst. Met deze poster kunt u uw patiënten informeren over de tarieven die u rekent in uw apotheek. U vult zelf uw tarieven in op de poster:
- voor prestaties die geen verzekerde zorg zijn;
- aan patiënten die niet verzekerd zijn;
- aan patiënten die verzekerd zijn bij een verzekeraar waarmee u geen contract heeft.
- Standaardprijslijst - Wat kost farmaceutische zorg in uw apotheek.pdf Downloaden
De apotheek mag een no-show tarief in rekening brengen bij de patiënt als deze de medicijnen niet komt ophalen.
Meer weten?
Uitgebreide informatie over de transparantie rond vergoedingen vindt u op de website van de NZa.