Heeft u een vraag over het invullen van de kwaliteitsindicatoren over 2024? Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen. De uitvraagperiode loopt van 31 maart tot en met 19 mei 2025.
Controleer of de pagina’s ‘routingvraag vooraf’, ‘apotheekkenmerken voor openbare apotheek’ en ‘aanwezigheid gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem’ afgevinkt zijn. Het afvinken doet u door onder aan de pagina op de balk 'deze pagina als afgerond beschouwen' te klikken. Wanneer beide pagina’s zijn afgevinkt openen de pagina’s met domeinvragen zich. Daarnaast kunt u links in de navigatiebalk gericht naar vragen gaan.
Inloggen
Op 31 maart worden de inlogcodes verstuurd. Heeft u op 1 april de code niet ontvangen, neem dan contact op met Desan via kwaliteitsmonitor@desan.nl of 020-5207279. Het is de eigen verantwoordelijkheid van apothekers om een inlogcode bij Desan aan te vragen wanneer zij deze niet hebben ontvangen, maar de kwaliteitsindicatoren wel willen invullen.
De uitnodiging wordt verstuurd naar openbare apotheken, die geheel 2024 open zijn geweest op basis van de informatie uit de KNMP-ledenadministratie. Ook worden apotheken uitgenodigd, die eerder de enquête hebben ingevuld voor dienstapotheken of voor farmaceutische zorg aan instellingen.
De KNMP gaat ervan uit dat poliklinische apothekers de indicatoren voor ziekenhuisapotheken invullen. Poliklinische apothekers worden uitgenodigd door de NVZA zodra hun uitvraag start (contact kwaliteit@nvza.nl). Wilt u als poliklinisch apotheker de indicatoren voor openbare apotheken invullen? Meld u dan aan via kwaliteitsmonitor@desan.nl.
Als u als openbaar apotheker, dienstapotheker of instellingsapotheker volgend jaar de codes op een ander adres wilt ontvangen, geef het juiste adres dan door aan leden@knmp.nl. Bij voorkeur ontvangen we een persoonlijk e-mailadres van de apotheker en geen info@ of algemeen mailadres van de apotheek.
Realiseert u zich, dat de KNMP slechts één mailadres per apotheek in de ledenadministratie opneemt en dat dit dus betekent dat alle correspondentie van de KNMP naar dat mailadres gestuurd wordt.
Invullen
U vult de indicatoren in als de apotheek het gehele rapportagejaar open is geweest. Wanneer de apotheek pas in de loop van 2024 is geopend, bent u niet verplicht om de indicatoren in te vullen (het mag wel).
Ja, het is mogelijk tussentijds informatie te bewaren door de button ‘vragenlijst opslaan en afsluiten’ te gebruiken. De gegevens worden dan opgeslagen.
U hoeft een groeiladder stap ‘A’, ‘B’, of ‘C’ alleen aan te vinken als u daadwerkelijk aan deze stap voldoet. En u kunt ‘B’ of ‘C’ alleen aanvinken, als uw apotheek aan de voorafgaande stappen voldoet.
Als uw apotheek nog niet bezig is met een stap, vinkt u niets aan. U kunt de pagina in de enquête dan gewoon afsluiten. De vragen over de groeiladder stappen hoeven dus niet verplicht ingevuld te worden, in tegenstelling tot de andere vragen.
Ga uit van de situatie zoals deze op het moment van invullen is.
Als er voor de gevraagde criteria geen patiënten in uw apotheek gevonden zijn, kunt een 0 invullen.
De SFK is niet gemachtigd om uw data te delen met anderen. Daarnaast is het aan u om de data te corrigeren, mochten de selecties niet kloppen met uw verdere informatie. U kunt daarom de gegevens in de enquête desgewenst aanpassen.
Controleer of de pagina’s ‘routingvraag vooraf’, ‘apotheekkenmerken voor openbare apotheek’ en ‘aanwezigheid gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem’ afgevinkt zijn. Het afvinken doet u door onder aan de pagina op de balk 'deze pagina als afgerond beschouwen' te klikken. Wanneer beide pagina’s zijn afgevinkt openen de pagina’s met domeinvragen zich. Daarnaast kunt u links in de navigatiebalk gericht naar vragen gaan.
De reden dat u de lijst niet meer in kan, is waarschijnlijk dat u de vragenlijst niet correct heeft afgesloten. U dient de lijst via het linkje in de portal af te sluiten en niet via het rode kruisje rechtsboven de pagina. Bij het verkeerd afsluiten houdt het systeem de lijst circa 15 minuten vast. Daarna kunt u weer in de lijst inloggen en verder gaan waar u bent gebleven. Ook wanneer u de lijst zo’n 15-20 minuten heeft openstaan zonder dat u iets invult, sluit de lijst vanzelf en ook in dat geval dient u zo’n 15 minuten te wachten voordat u weer in de lijst kunt inloggen. Ook dan kunt u verder in de lijst waar u bent gebleven.
Controleer eerst of u alle indicatoren heeft ingevuld. Vervolgens is het van belang om de enquête goed af te sluiten. Op de afsluitende pagina kunt u aanvinken dat u akkoord bent met het dataprotocol en kunt u toestemming geven voor het doorgeven van uw gegevens aan IGJ. Om af te sluiten dient u daarna aan te vinken dat de antwoorden definitief zijn. Na het afsluiten ontvangt u een bevestiging op het e-mailadres waar u de uitnodiging heeft ontvangen.
Dienst- en instellingsapotheken
Controleer of de pagina’s ‘routingvraag vooraf’, ‘apotheekkenmerken voor instellingsapotheek’ en ‘aanwezigheid gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem’ afgevinkt zijn. Het afvinken doet u door onderaan de pagina op de balk 'deze pagina als afgerond beschouwen' te klikken. Wanneer beide pagina’s zijn afgevinkt, openen de pagina’s met domeinvragen zich.
Controleer of de pagina’s ‘routingvraag vooraf’, ‘apotheekkenmerken voor dienstapotheek’ en ‘aanwezigheid gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem’ afgevinkt zijn. Het afvinken doet u door onderaan de pagina op de balk 'deze pagina als afgerond beschouwen' te klikken. Wanneer beide pagina’s zijn afgevinkt, openen de pagina’s met domeinvragen zich.
Indicatoren met SFK data
Als er voor de gevraagde criteria geen patiënten in uw apotheek gevonden zijn, kunt een 0 invullen.
Indien de link naar de SFK-rapportage vanuit de enquête niet direct werkt, kunt u:
- de link kopiëren en in de adresbalk plakken;
- voor de link https:// zetten en het opnieuw proberen.
Als u problemen blijft houden om de SFK-rapportage te benaderen, neem dan contact op met de SFK-helpdesk via helpdesk@sfk.nl.
De SFK is niet gemachtigd om uw data te delen met anderen. Daarnaast is het aan u om de data te corrigeren, mochten de selecties niet kloppen met uw verdere informatie. U kunt daarom de gegevens in de enquête desgewenst aanpassen.
Als u vandaag uw SFK-gegevens heeft doorgezet, is deze informatie de volgende dag zichtbaar in de enquête. Als u dan uw gegevens niet ziet staan in de online enquête, kan dat zijn omdat u de enquête de vorige dag niet heeft opgeslagen en afgesloten. Zolang u de enquête heeft openstaan, worden de SFK-gegevens hierin niet verwerkt. Als u de enquête opslaat en afsluit (optie 'vragenlijst opslaan en afsluiten’), worden de doorgezette gegevens alsnog verwerkt.
Voor de indicatoren die met behulp van SFK-data worden berekend, is het mogelijk om naast de gegevens van de apotheek, gegevens van een cluster van apotheken aan te leveren. In de eerste plaats moet u in dat geval als cluster bekend zijn bij de SFK. Dit kunt u controleren door in de rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2024 met behulp van het keuzemenu te wisselen van apotheek naar cluster, indien van toepassing. Twijfelt u of wilt u een cluster gaan vormen, neem dan contact op met de SFK via helpdesk@sfk.nl.
Ook dienen alle apotheken uit de maatschap/cluster met naam en emailadres bekend te zijn bij Desan. Neem hiervoor contact op met Desan via kwaliteitsmonitor@desan.nl of 020-5207279.
Als u zowel uw individuele als clustergegevens wilt aanleveren, dan dient u voor iedere apotheek van het cluster de enquête twee keer door te sturen aan Desan, te weten:
- de eigen apotheekuitkomsten naar de online enquête van Desan;
- de clusteruitkomsten naar de online enquête van Desan. U ziet dan in de enquête twee waarden per indicator staan in plaats van een. De twee waarden bestaan uit de gegevens van de eigen apotheek en de gegevens van het cluster.
Via de website van de SFK kunt u uw scores op de indicatoren terugvinden in de rapportage KISS Kwaliteitsindicatoren 2024. Vanuit de rapportage kunt u uw scores doorzetten zodat ze ingespoeld worden in de enquête. Deze gegevens zijn de volgende dag zichtbaar in de enquête.
Indien de link naar de SFK-rapportage vanuit de enquête niet direct werkt, kunt u:
- de link kopiëren en in de adresbalk plakken;
- voor de link https:// zetten en het opnieuw proberen.
Als u problemen blijft houden om de SFK-rapportage te benaderen, neemt u dan contact op met de SFK-helpdesk via helpdesk@sfk.nl.
Dat kan, maar uw scores worden alleen in de enquête overgenomen als de scores in de KNMP/SFK webrapportage afwijken van de eerder verzonden scores. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als u nieuwe data heeft aangeleverd en uw rapportage opnieuw is doorgerekend.
Als uw scores in de webrapportage niet zijn gewijzigd, wordt de online enquête niet bijgewerkt. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om handmatig bijgewerkte scores in de enquête te overschrijven met de originele scores uit de webrapportage. In dat geval dient u uw scores handmatig over te nemen in de online enquête.