We gaan stap voor stap te werk, op weg naar een gezamenlijke visie. De route die we daarbij volgen is weergegeven in de Vliegroute.
1. Tijd voor een nieuwe beweging
We zijn eind 2022 gestart met oriënterende gesprekken tussen de beroepsgerichte apothekersverenigingen. Daarbij hebben we geconstateerd dat het tijd is voor een gezamenlijk visie en een strategische agenda.
2. (H)erkenning van de noodzaak
Allereerst is met apothekers en andere betrokkenen gekeken welke trends en ontwikkelingen (een disruptieve) impact hebben op de rol, positie en activiteiten van apothekers. Daaruit is gezamenlijk de (verander)opgave afgeleid waar apothekers de komende jaren voor komen te staan.
3. Met de eerste zwerm koers bepalen
Apothekers werken met andere direct betrokken partijen de collectieve ambitie uit in een conceptvisie: een streefbeeld voor het vak en de positie van apothekers in 2040 en een strategische agenda voor de komende jaren. Dat is gebeurd in een meerdaagse sessie, zodat de deelnemers zich eigenaar voelen van de ontwikkelde visie en vanuit hun betrokkenheid mee verantwoordelijkheid willen nemen voor de geformuleerde acties.
4. De zwerm vergroten …
De conceptvisie ‘De Apotheker in 2040’ en de strategische agenda zijn breed verspreid. Alle apothekers en andere betrokkenen krijgen de mogelijkheid er met elkaar over in dialoog te gaan.
5. Meters maken
Nu de visie en strategische agenda zijn vastgesteld is het tijd om er concreet mee aan de slag te gaan.
Om te bepalen waar we naar toe willen is het belangrijk om te begrijpen waar we nu staan, en wat belangrijke trends en ontwikkelingen zijn waar we mee te maken krijgen. In alle bijeenkomsten hebben we daar heel veel met elkaar over gesproken.
De apotheker in 2024 is:
- de autoriteit op het gebied van de werking van geneesmiddelen en lichaamsvreemde stoffen in mensen;
- gericht op een optimale farmacotherapeutische begeleiding en behandeling passend bij de specifieke kenmerken en behoeften van patiënten, leidend tot verbetering van de individuele en/of collectieve gezondheid.
De apotheker staat centraal tussen productzorg en patiëntzorg
Daar waar geneesmiddel en patiënt samenkomen, in of op het lichaam, exact dat is het domein van de apotheker. Daar zit onze waarde. Wij hebben als geen ander kennis van de plek en de manier waarop het geneesmiddel aangrijpt, wat de juiste dosering is, welke combinaties met andere geneesmiddelen mogelijk of onmogelijk zijn, welke andere factoren hierop van invloed zijn, wat de werkingsduur is en hoe deze wordt beïnvloed, en wat de wijze is waarop het geneesmiddel wordt omgezet in stoffen die door het lichaam worden uitgescheiden. Al onze activiteiten als apothekers, waar en hoe divers dan ook, hebben hier rechtstreeks mee te maken, en zijn zo gekoppeld aan deze waarde.
Ook de trends en ontwikkelingen waar we mee te maken hebben en krijgen zijn geïnventariseerd.
- Een toenemende en veranderende zorgvraag
- Nieuwe technologische en digitale ontwikkelingen
- Veranderingen in klimaat en milieu
- Herinrichting van het zorglandschap
- Toenemende schaarste in personeel en zorgbudget
- Toenemende schaarste in grondstoffen en geneesmiddelen
Deze trends zullen mede de route bepalen die we moeten afleggen om op het gewenste punt uit te komen.