Bij palliatieve fase richt de zorg zich op de kwaliteit van leven van patiënten en hun naasten. Met de introductie van de palliatieve kit in verschillende regio’s is er een groeiende vraag van apothekers naar manieren waarop zij kwalitatieve zorg kunnen bieden aan patiënten in de palliatieve fase. Om de farmaceutische zorg hierop te laten richten, zal bij de apotheker bekend gemaakt moeten worden dat de patiënt zich in de palliatieve fase begeeft. Wat kunnen apothekers in deze laatste fase van het leven voor de patiënt en hun naasten betekenen?
Deze best practice is gebaseerd op gesprekken met apothekers zoals Marco Lourens en Alma Middelbeek, die waardevolle inzichten hebben gedeeld.
Kernboodschap
Het verbeteren van de communicatie en samenwerking tussen zorgverleners en apothekers om ervoor te zorgen dat apothekers tijdig en volledig geïnformeerd worden over de status van patiënten in de palliatieve fase. Dit stelt apothekers in staat om kwalitatieve zorg te verlenen gedurende de gehele palliatieve periode, in plaats van alleen in de laatste dagen.
Aan de slag
- "Maak praktische afspraken met huisartsen en wijkverpleegkundigen," adviseert Marco Lourens. "Bijvoorbeeld: thuiszorgmedewerkers hoeven niet te wachten in de apotheek, maar kunnen direct naar achteren lopen. Huisartsen kunnen op een laagdrempelige manier de apotheek binnenlopen om met spoed medicatie of andere benodigdheden voor de patiënt mee te nemen."
- "Zorg ervoor dat je als apotheker gemakkelijk telefonisch bereikbaar bent voor andere zorgverleners," voegt Alma Middelbeek toe.
- Maak het thema palliatieve zorg bespreekbaar in het FTO. En maak afspraken over bijvoorbeeld hoe ampullen, naalden en spuiten voorgeschreven worden. Ook kun je afspraken maken hoe euthanatica opgetrokken moeten worden.
- "Maak deel uit van een palliatief netwerk om de lijnen tussen de apotheek, thuiszorg en het palliatieve team korter te maken," stelt Meryem Bilan voor. ‘’Je leert veel van over hoe de huisarts denkt en doet.’’
- Werk met farmabuddy’s of met een vast contactpersoon binnen het team voor de palliatieve patiënt. ‘’De patiënt is blij met vaste gezichten in de apotheek,’’ vertelt Linda Jonkers.
- "Bied scholingen aan het apotheekteam over hoe om te gaan met wisselwerkingen van geneesmiddelen voor patiënten in de palliatieve fase," zegt Steven Verhagen. "In deze fase is het belangrijk dat de kwaliteit van leven prioriteit heeft boven genezing. Ook kan het team geschoold worden in hoe de patiënt het best benaderd kan worden."
Voordelen/wat levert het op?
Door als apotheker zichtbaarder en toegankelijker te zijn, zullen andere zorgverleners gemakkelijker de apotheker en het apotheekteam betrekken. Dit maakt het eenvoudiger om kwalitatieve zorg te kunnen leveren het apotheekteam te betrekken bij de zorg voor palliatieve patiënten, wat de samenwerking en de kwaliteit van de zorg ten goede komt.
Als de apotheker tijdig wordt ingelicht over de palliatieve fase dan kan de apotheker de medicatielijst bekijken en in overleg met de huisarts bepaalde medicatie stoppen. Daarnaast kan de apotheker samen met de patiënt kijken naar de wensen van de patiënt rondom de medicatie.
Aandachtspunten
- Het is voor andere zorgverleners niet altijd duidelijk wat de kennis en kunde van de apotheker rondom de palliatieve zorg is. Maak jezelf daarom zichtbaar door zelf het initiatief te nemen richting de andere zorgverleners.