Veel laaggeletterden zijn onzeker: ze schamen zich en proberen hun lees- en schrijfproblemen te verbergen. Het is daardoor lastig hen te herkennen. Het apotheekteam kan alert zijn op signalen van laaggeletterdheid. Pas de communicatie vervolgens aan.
Laaggeletterden begrijpen en onthouden vooral door voordoen, nadoen en herhalen. De terugvraagmethode helpt hierbij. En maak tekeningen, gebruik illustraties of demonstreer met 3-dimensionale modellen. Bekijk hieronder meer over de terugvraagmethode en andere praktische tips over het herkennen van en communiceren met laaggeletterden.
Checklists over herkennen en communiceren
- Checklist: Herkennen laaggeletterdheid Downloaden
- Checklist: Communicatie op maat - gesprekken voeren Downloaden
De digitale vaardigheden van uw patiënt zijn belangrijk wanneer u eHealth-toepassingen wilt aanbieden. Naar schatting 1 miljoen mensen hebben moeite met gebruik van een computer en internet. Pharos heeft een eenvoudig hulpmiddel ontwikkeld om in kaart te brengen hoe digitaal vaardig uw patiënt is.
- Quickscan digitale vaardigheden Downloaden
Is uw apotheek ingesteld op laaggeletterden? Kunnen laaggeletterden hun weg vinden naar en binnen de apotheek? Om dit te achterhalen kunt u de apotheek eens bekijken vanuit het perspectief van de laaggeletterde patiënt. Gebruik daarvoor de checklist 'Observaties in de apotheek'.
- Checklist 'Observaties in de apotheek' Downloaden
Het document 'Is uw apotheek klaar voor laaggeletterden, waar staat u op de ladder?' (Pharos en KNMP) toont aan waar apotheken staan in de begeleiding van laaggeletterde patiënten.
- Check: 'Is uw apotheek klaar voor laaggeletterden?' Downloaden
Presentatie
De KNMP ontwikkelde een presentatie over laaggeletterdheid en de apotheek. Deze presentatie kunnen apothekers gebruiken om het onderwerp laaggeletterdheid te bespreken. Bijvoorbeeld tijdens het werkoverleg met het apotheekteam of tijdens het FTO.
- Download de presentatie Laaggeletterdheid & de apotheek Downloaden
Patiëntvriendelijke termen
In de "Toolkit voor een begrijpelijke bijsluiter" staat een lijst met patiëntvriendelijke termen en voorbeeldzinnen die gebruikt kunnen worden in bijsluiters en in andere informatie over medicijnen en medicijngebruik.