Bij indiensttreding dienen er een aantal zaken door de werkgever en werknemer geregeld te worden. Om te voorkomen dat in de apotheek ongewenste situaties ontstaan, adviseert de KNMP werkgevers extra alert te zijn bij het aannemen van personeel en erop toe te zien dat de sollicitant in bezit is van de juiste documenten voor de uitvoering van functies in de apotheek.
Vergewisplicht
Werkgevers hebben een vergewisplicht bij het aannemen van nieuw personeel. Dit betekent dat zorgaanbieders een plicht hebben om het verleden te controleren van zorgverleners die voor de apotheek gaan werken. Zorgaanbieders dienen te onderzoeken of de manier waarop de zorgverlener in het verleden functioneerde, geen bezwaar vormt voor het verlenen van zorg aan cliënten van de apotheek. Dit geldt ook voor zzp’ers, uitzendkrachten of gedetacheerden die met patiënten in contact komen.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (art. 4, Wkkgz) schrijft niet welke bronnen zorgaanbieders moeten gebruiken voor het vergewissen. Het is aan de zorgaanbieder om te beslissen welke bronnen nodig zijn.
Uittreksel diplomaregister
Indien een diploma is vereist voor de uitvoering van de functie, adviseren de lvhO, IGJ en SBB om een (gratis) uittreksel uit het diplomaregister op te vragen bij de sollicitant. De sollicitant dient daarvoor in te loggen met DigiD bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Dit digitale uittreksel is een officieel bewijs van het behaald diploma.
Referenties en VO
Daarnaast kan de werkgever van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en referenties bij de vorige werkgevers opvragen. Ook is het mogelijk om bij de IGJ op te vragen of er aantekeningen bekend zijn van disfunctioneren. Hiermee voorkomt de werkgever dat hij iemand inzet zonder de juiste bevoegdheid en bekwaamheid.
Andere te raadplegen bronnen zijn:
- het BIG-register;
- het Kwaliteitsregister Apothekersassistenten
- het register met tuchtrechtuitspraken;
Bij het aannemen van bezorgers is het van belang te controleren op de aanwezigheid van een geldig rijbewijs als er gebruik gemaakt gaat worden van een bezorgauto.
Bij fraude aangifte en melding doen
Werkgevers die te maken krijgen met fraude, dienen aangifte te doen bij de politie. Naast aangifte kan fraude gemeld worden bij de fraudehelpdesk. Afhankelijk van de situatie kan het verstandig zijn een melding te doen bij de IGJ.