Leren in de praktijk
Het leren in de opleidingspraktijk staat centraal. De aios is in dienst bij de opleidingsapotheek en werkt en leert onder begeleiding van een opleider. Zowel de opleidingsapotheek als de opleider dienen vooraf erkend te zijn door de Specialisten Registratie Commissie kamer Openbare Farmacie (SRC-OF).
De aios ontwikkelt zich naar een steeds hoger niveau van bekwaamheid en zelfstandigheid op basis van 7 Kenmerkende Beroeps Activiteiten (KBA’s):
- Zelfstandig uitvoeren taken van de dagapotheker
- Gezondheidsbevordering en incidentele farmacotherapie
- Leidinggeven aan het apotheekteam
- Bewaken kwaliteit en wetgeving in de apotheek
- Chronische farmaceutische zorg
- Farmaceutisch Ondernemen
- Complexe Farmaceutische Zorg
De centrale opleiding
Het centrale deel van de opleiding bestaat uit een blended aanbod van opleidingsactiviteiten (deels bijeenkomsten, deels e-learning) en is ondersteunend aan het leren in de praktijk.
Vanwege het belang om van en met elkaar te leren, maakt deelname aan intervisie integraal deel uit van de opleiding.
Elke aios krijgt een docent als tutor toegewezen, die gedurende een opleidingsjaar de ontwikkeling binnen het centraal onderwijs begeleidt.
Drie doorlopende leerlijnen vormen de rode draad in het opleidingstraject:
- leiderschap
- professionele ontwikkeling
- netwerkzorg
Verder is het centrale onderwijs thematisch als volgt ingedeeld:
Jaar 1:
a) Behandelaarschap
b) Openbare farmaceutische zorg
c) Farmaceutische Informatietechnologie
d) Productzorg
Jaar 2:
e) Kwaliteit en innovatie
f) Chronische en complexe farmaceutische zorg
g) Apotheek management
De laatste 3 maanden van het 2e jaar worden gebruikt voor differentiatie van het leertraject op basis van de persoonlijke leerbehoeftes van de aios.
Toetsing
Toetsing binnen de VOF borgt het niveau van de aios en stimuleert een kritische houding naar de eigen ontwikkeling zowel in de praktijk als het centraal onderwijs. Toetsing is zowel selectief als ontwikkelingsgericht. Wat dit laatste betreft is sprake is van het regelmatig krijgen en geven van feedback, zelfreflectie en formuleren van ontwikkel- en leerdoelen. Dit alles wordt vastgelegd in het individueel digitaal portfolio. Driemaandelijks voert de opleider met de aios een voortgangsgesprek over de competentie ontwikkeling. Naast de voortgangsgesprekken zijn er twee selectieve beoordelingsmomenten. Een portfoliocommissie stelt aan het eind van het eerste opleidingsjaar op basis van de resultaten in het portfolio vast of de aios dit jaar heeft afgerond en door kan naar het tweede jaar. Na 9 maanden in het tweede opleidingsjaar beoordeelt de portfoliocommissie of de aios in staat is om met de differentiatiefase te starten, om vervolgens de vervolgopleiding af te ronden.
Toetsprotocol
- Toetsprotocol Vervolgopleiding Openbaar Apotheker mei 2023.pdf Downloaden
Opleidingsplan Vervolgopleiding Openbare Farmacie
Het landelijk opleidingsplan Vervolgopleiding Openbare Farmacie vormt de basis voor de opleiding. Het bevat de fundamentele onderdelen en voorwaarden van de opleiding en beschrijft hoe de aios de benodigde competenties zal gaan behalen.
- Landelijk Opleidingsplan Vervolgopleiding OA mei 2023.pdf Downloaden
- Opleidingsplan Specialisme Openbare Farmacie (gestart met opleiding in 2021 of eerder) Downloaden