De Professionele Standaard Farmaceutische Zorg geeft aan welke zorg patiënten van hun apotheker mogen verwachten. De richtlijnen, normen en zorgstandaarden die horen bij het zorgproces vormen samen de Professionele Standaard.
De Professionele Standaard geeft aan wat goede farmaceutische zorg is, namelijk:
- veilig, patiëntgericht, effectief en doelmatig;
- wettelijk verankerd in de Zorgverzekeringswet en de Wkkgz;
- afgestemd op de laatste wetenschappelijke en praktijkgerichte ontwikkelingen.
De wet geeft beroepsgroepen de ruimte om zelf invulling te geven aan het begrip goede zorg. Apothekers verbeteren de kwaliteit van de farmaceutische zorg door de Professionele Standaard toe te passen. Daarmee is de Professionele Standaard een collectieve verantwoordelijkheid van alle KNMP-leden. De Standaard zorgt voor duidelijkheid richting de patiënt, andere zorgverleners en zorgverzekeraars en vormt het toezichtkader voor de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Richtlijnen
De Professionele Standaard bestaat uit richtlijnen die de goede zorg beschrijven:
- Richtlijnen voor de zorg van de apotheker aan de patiënt;
- Richtlijnen voor de praktijkvoering van de apotheek;
Het Handvest van de apotheker vormt de basis van de Professionele Standaard. Daarom is dit document is tevens te downloaden onder de knop 'Download de richtlijn'.
Professionele Standaard in de praktijk
De richtlijnen geven de apotheker en zijn team houvast in dagelijkse activiteiten. De aanbevelingen uit de richtlijn ondersteunen de apotheker in zijn besluitvorming. Bij veel zorgvragen zijn de aanbevelingen geschikt. Maar als de zorgvraag van de patiënt erom vraagt, kan de apotheker ook afwijken. Dan is het een weloverwogen beslissing die de apotheker kan uitleggen.
Samenvattingskaarten
De samenvattingskaarten van de richtlijnen bevatten met de kernaanbevelingen en praktijktips. Ze zijn bijvoorbeeld te gebruiken in de samenwerking met thuiszorg, huisarts en andere zorgverleners. De samenvattingen zijn te downloaden bij de betreffende richtlijnen en te vinden op één overzichtspagina.
Relatie met kwaliteitsindicatoren
De kwaliteitsindicatoren komen voort uit de richtlijnen en hebben een belangrijke attentiewaarde. Ze maken inzichtelijk wat een apotheker nog kan aanpassen om goede zorg te leveren. Ook maken ze afspraken uit contracten meetbaar en voorzien ze patiënten van informatie.
Juridisch kader
Dit kader legt de relatie van de richtlijnen met de Nederlandse wetgeving uit. Ook staat in dit document de betekenis van de richtlijnen in relatie tot de patiënt, de zorgverzekeraar en de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd beschreven.
- Juridische kader richtlijnen.pdf Downloaden
Procedure ontwikkeling richtlijnen
De KNMP-richtlijnen voor de openbaar apotheker worden ontwikkeld volgens een procedure. Meer informatie hierover vindt u in het document 'Procedure ontwikkeling KNMP-richtlijnen voor de openbaar apotheker’.
- Procedure ontwikkeling KNMP-richtlijnen voor de openbaar apotheker.pdf Downloaden