Om patiënten zo goed mogelijk te kunnen informeren over hun medicijnen maakt Jacqueline van Eeden veel gebruik van BijsluiterPlus, een initiatief van twee openbaar apothekers. “Mensen kunnen de informatie thuis ook nog eens rustig nalezen.”
“Bij het helpen van patiënten aan de balie is het soms lastig als anderen de medicatie op komen halen voor iemand”, vindt Jacqueline van Eeden, sinds twee jaar apothekersassistent bij Boots apotheek Hildebrand in Haarlem. “Want je kunt dan wel uitleg geven, maar komt de informatie wel goed aan bij de patiënt? Maar ook bij patiënten die zelf een nieuw medicijn krijgen kun je twijfelen of duidelijk is voor hen hoe het moet worden ingenomen. In die gevallen stuur ik via de e-mail een link naar BijsluiterPlus. Als ze hierop klikken, gaan ze meteen naar de pagina over het medicijn dat ze hebben gekregen.”
Voor Jacqueline is BijsluiterPlus een verzamelpunt van informatie die je kunt gebruiken bij je dagelijkse werk. “Ik zoek hier naar gegevens uit de bijsluiter, maar kijk ook of een tablet gebroken kan worden. Het is echt van toegevoegde waarde.”
Voor Jacqueline zijn deze handelingen vast onderdeel geworden van haar dagelijkse werk. “Ik start in de ochtend meteen het scherm op met BijsluiterPlus, zodat ik het aan de balie snel kan raadplegen.”
BijsluiterPlus is een initiatief van openbaar apothekers Carlo Schneider en David Wagemaker. Laatstgenoemde is tevens de beherend apotheker van Boots apotheek Hildebrand.
Betrouwbare bronnen
Het online platform geeft toegang tot een hele reeks betrouwbare bronnen voor medicijninformatie. “Medicatie kan gezocht worden op naam, maar ook door het scannen van de barcode van het doosje met je telefoon”, legt David Wagemaker uit. “Je wordt dan meteen doorgestuurd naar de pagina over het geneesmiddel, waar je informatie kunt vinden over bijvoorbeeld Kijksluiter, Apotheek.nl, Medicijnkosten en Thuisarts.”
Er is onderscheid gemaakt in een pagina voor zorgverleners en patiënten. Op de pagina voor zorgverleners is er ook een link naar de KNMP Kennisbank en het Farmacotherapeutisch Kompas. “Dit is informatie die voor de patiënt niet relevant is. Voor hen moet het juist laagdrempelig en overzichtelijk zijn. Voor een zorgverlener is het juist erg handig dat deze informatie er staat.” “Net als de koppeling met het Kinderformularium”, vult David aan.
Bouwen decors
Ruim vijf jaar geleden maakte Jacqueline een switch naar het beroep van apothekersassistent. “Ik was altijd al geïnteresseerd in medicijnen en las er veel over. Als hierover een stukje in de krant stond, trok dat meteen mijn aandacht.” Hiervoor werkte ze in een totaal andere sector. “Ik heb 25 jaar in het theater gewerkt, dus dat was echt compleet anders. Mijn werkzaamheden bestonden toen uit het ontwerpen van decors en kostuums. Maar ik heb ook meegespeeld in voorstellingen. Door bezuinigingen en het onzekere bestaan, besloot ik uiteindelijk om naar iets anders op zoek te gaan. De keuze voor apothekersassistent was vanwege mijn interesse snel gemaakt.”
Spijt over deze opmerkelijke stap heeft ze nooit gehad. “Ik vind het werk heel fijn om te doen. Het contact met patiënten vind ik één van de leukste dingen van mijn vak. Ook de sfeer in het team is heel gezellig. We zijn met een klein team, namelijk één apotheker, één apotheekmedewerker en vijf apothekersassistenten. Alle apothekersassistenten zijn allround, dat vinden we ook belangrijk.”
Tip
Jacqueline raadt het andere apotheekteams zeker aan om ook met BijsluiterPlus te gaan werken. “Ik zou zeggen, begin er gewoon mee. Maak een account aan in de apotheek, en zet ’s morgens meteen het scherm open aan de balie. Dat scheelt heel wat tabbladen met andere websites die je anders allemaal zou moeten openen.”
Door Linda Middelkoop