Op is geen optie’ is de titel van de nieuwe publiekscampagne over de rol van het apotheekteam bij geneesmiddelentekorten. Met de nieuwe campagne, die vorige week live is gegaan, wil de KNMP zichtbaar maken dat de apotheker tot het uiterste gaat voor de patiënt om bij een tekort alsnog de medicamenteuze behandeling voort te zetten.
De expertise en betrokkenheid van de apotheker en zijn team staan centraal in de nieuwe campagne ‘Op is geen optie’. Wanneer een geneesmiddel tijdelijk niet leverbaar is, probeert het apotheekteam via verschillende routes om het middel toch te kunnen verstrekken. De campagne laat daarmee zien wat er allemaal achter de schermen wordt gedaan om een alternatief te vinden voor de patiënt. Dat gebeurt door tastbare oplossingen in de spotlight te zetten, waaronder het overleg met collega-apothekers en artsen, het importeren van een geneesmiddel en het bereiden ervan.
Videoland, sociale media, radio
De campagnevideo ‘Op is geen optie’ is onder meer te zien op Videoland, RTL.nl, HBO Max, SkyShowTime & Disney+. Daarnaast staat de video als advertentie op Instagram, TikTok, Facebook en YouTube. Ook zijn er tot en met 28 januari twee radiospots te horen op NPO Radio 2, Qmusic, Radio 10, Sky Radio, 100%NL en Radio Veronica. De campagne staat vier weken live.
Gebruik publieksmaterialen
KNMP-leden kunnen via de website diverse publieksmaterialen downloaden voor eigen gebruik. Zo is er een campagnevideo die apothekers op het wachtkamerscherm in de apotheek en via de social kanalen kunnen delen. Ook is er een bijbehorende campagneposter te gebruiken, die onder meer te bestellen is via KNMP.nl.