Supermarkten verleiden consumenten nog steeds tot ongezond eten en drinken, ondanks eerdere beloftes. Daarom moeten er wettelijke maatregelen komen zodat supermarkten noodzakelijke stappen zetten. Dat stelt het Diabetes Fonds in een gezamenlijke oproep namens meerdere gezondheidsfondsen.
Ongezonde voeding is één van de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaken en leidt jaarlijks tot 13.000 doden. Supermarkten spelen een cruciale rol in het eetpatroon van consumenten, aangezien 70% van wat mensen eten hier vandaan komt.
Toch doen supermarkten te weinig om hun aanbod gezonder te maken, ondanks eerdere afspraken met de overheid om gezond eten en drinken te stimuleren. 43% van het aanbod in supermarkten zijn producten uit de Schijf van Vijf. 83% van de aanbiedingen in supermarkten is nog steeds voor ongezonde producten. Ook krijgen kinderen continu reclames te zien van ongezonde producten.
Dit blijkt uit de Superlijst Gezondheid, een initiatief van denktank Questionmark, in samenwerking met Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Elke twee jaar kijken deze gezondheidsfondsen of supermarkten verbeteringen doorvoeren in hun doelen, rapportage, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting.
Krachtig optreden
Volgens het Diabetes Fonds, woordvoerder namens de vier gezondheidsfondsen, blijkt de supermarktsector opnieuw niet in staat om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Daarom is het de hoogste tijd dat de overheid krachtig optreedt, zodat alle supermarkten verplicht worden om hun assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting gezonder te maken.
Wettelijke maatregelen zijn nodig om supermarkten die niet genoeg doen op het gebied van gezondheid in beweging te krijgen.
Budgetsupermarkten
Het is wel bemoedigend, stellen de gezondheidsfondsen, dat bijna alle supermarkten voor het eerst concrete doelen stellen om het aandeel producten uit de Schijf van Vijf in hun verkoop te vergroten.
Verder is het opvallend dat Lidl en Dirk zich als budgetsupermarkten meer inzetten voor gezondheid dan marktleiders als Albert Heijn en Jumbo. Ekoplaza komt als beste uit de ranglijst.