Ligt bij veel apotheekteams het onderwerp bedrijfskleding nogal gevoelig, in Apotheek Sappemeer hebben apothekersassistenten Claudia Verboekend en Martina Hoogerhuis het maken van deze kleding tot hobby verheven. “We willen ook de bezorgauto en afhaalautomaat onder handen nemen.”
“We hadden beiden thuis al een plottermachine waarmee je allerlei ontwerpen kunt maken en uitsnijden”, zegt Claudia Verboekend. “Op een gegeven moment waren we toe aan nieuwe bedrijfskleding en gingen we informeren wat dat zou kosten. De apotheker vroeg toen of Martina en ik deze wilde gaan maken als hij zo’n snijmachine zou aanschaffen voor de apotheek. Dat zagen wij wel zitten natuurlijk, en zo zijn we begonnen met het maken van de logo’s voor op de bedrijfskleding.”
Nieuwe ideeën
Samen bezoeken ze ook creatieve beurzen waar ze altijd diverse nieuwe ideeën opdoen. “De apotheker zag ons enthousiasme en vroeg wat we nog meer konden betekenen voor de apotheek. Nu zitten we in een vrij nieuwe apotheek en we vonden dat deze wel wat meer zichtbaar gemaakt kon worden. Daar hebben we toen stickers voor gemaakt”, aldus Martina Hoogerhuis.
Ook hebben ze een ontwerp gemaakt voor bordjes op de deur van de twee spreekkamers in de apotheek. “We wilden deze spreekkamers graag zichtbaar maken, zodat patiënten goed konden zien dat wij die hebben. Daarom zijn we de bordjes zelf gaan ontwerpen en bedrukken.” En toen de apotheek overging naar een nieuwe leverancier van medicatierollen, hebben ze de dispensers van een eigen logo voorzien.
Thuiszorg
Inmiddels is het ontwerpen en maken van allerlei producten vast onderdeel geworden van de werkzaamheden van Claudia en Martina. “Wij zorgen ervoor dat de apotheek in Sinterklaas- of Kerstsfeer komt”, vertelt Claudia. “Maar ook kerstgeschenken voor de thuiszorg en artsen geven wij een persoonlijk tintje met onze ontwerpen.”
Deze creatieve impuls aan hun werk was voor beide apothekersassistenten zeer welkom, onderstrepen ze. Aan inspiratie geen gebrek. Zo willen Martina en Claudia ook de bezorgauto van de apotheek aanpakken. “Die is nu nog helemaal wit. Wij willen de auto graag bestickeren, en daarna ook de afhaalautomaat meer zichtbaar maken en voorzien van ons eigen logo.”
Beroepskeuze
Hoewel Claudia en Martina beide al 25 jaar apothekersassistent zijn, was deze beroepskeuze helemaal niet vanzelfsprekend. “Ik had me zelfs al ingeschreven voor de opleiding tot verpleegkundige”, vertelt Claudia. “Maar toen vroeg mijn broer of ik meewilde naar een school waar alleen maar meisjes op zaten. Dat was bij de opleiding voor apothekersassistenten. Toen ik thuiskwam heb ik meteen tegen mijn moeder gezegd dat ik wilde switchen naar apothekersassistent. Ik had helemaal nooit stilgestaan bij het bestaan van een apotheek, wij kwamen daar vroeger ook nooit.” Haar broer was overigens niet zelf op zoek naar een opleidingsplek. “Hij wilde daar alleen maar heen om meisjes te gaan kijken”, lacht Claudia. “Ik moest gewoon mee als denkmantel.’
Ook Martina had eerst andere ambities. “Ik wilde eigenlijk stewardess worden en later heb ik ook nog overwogen om in een dierenkliniek te gaan werken. Maar toen mijn vriendin vertelde over haar stage in een apotheek waarbij ze hoestdrank had mogen maken, was ik meteen enthousiast en besloot de opleiding te gaan volgen.”
Efficiënter werken
De afgelopen jaren is er veel veranderd in de apotheek voor Claudia en Martina. “We zijn verhuisd naar een ander pand, kregen een andere werkgever en ook onze werkwijze moest helemaal anders”, zegt Martina.
Patiënten kunnen gebruik maken van een herhaalservice en afhaalautomaat en het apotheekteam werkt LEAN. “Mede hierdoor hebben we aan de balie meer tijd voor eerste uitgiftegesprekken, inhalatie-instructies en het begeleiden van patiënten die problemen ervaren met het innemen van hun medicijnen.”
Dit alles heeft er ook voor gezorgd dat ze nu veel efficiënter werken en dus tijd vrij kunnen maken voor specialistische taken. “Zo heeft iedereen bij ons in het team een eigen verantwoordelijkheid, zoals kwaliteitszorg, planning of logistiek.”
En dat heeft ook invloed op de werksfeer. “Soms hoeven we elkaar maar aan te kijken, en we weten precies wat we bedoelen”, meent Claudia. “We horen van andere apotheekteams om ons heen wel eens verhalen over een negatieve sfeer in het team of een veel te hoge werkdruk. Dan blijkt het bij ons eigenlijk best lekker te gaan. We zijn dan ook echt trots op het team zoals het nu staat!”
Door Linda Middelkoop