Hoe vertaal je een nieuwe richtlijn naar praktische handvatten waar apothekers en apothekersassistenten mee aan de slag kunnen in hun apotheek? Alphega- en Boots-apotheken sloegen de handen ineen en ontwikkelden samen met apothekers een training consultvoering voor alle 175 apothekers en 1500 apotheekmedewerkers van de twee ketens. “We doen eigenlijk al heel veel.”
Met de komst van de KNMP-richtlijn Consultvoering kwam er vanuit zowel Alphega- als Boots-apothekers de wens om een praktische vertaalslag te maken van deze richtlijn. “Consultvoering is een hele mooie richtlijn, waar het vak ook echt om draait. Onze apothekers moeten allemaal iets met zo’n richtlijn, en dat is voor velen een lastige opgave. Daarom hebben we een scholing ontwikkeld die de richtlijn behapbaar en implementeerbaar maakt voor apothekers”, aldus Esmee de Vries, apotheker, Specialist Openbare Farmacie bij Boots Apotheken en tevens projectleider van deze scholing.
Voor de scholing zijn twee Alphega-apothekers en twee Boots-apothekers gevraagd om mee te denken en te ontwikkelen. Ook May Rozendal, apotheker bij Alphega apotheek De Dokkumer Walden, is daarbij betrokken geweest. Hoewel bij publicatie van een nieuwe richtlijn handvatten voor implementatie worden meegegeven, weten apothekers niet altijd waar ze moeten beginnen. “Wij hebben gebrainstormd: hoe gaan we apothekers en hun assistenten ervan overtuigen om aan de slag te gaan met consultvoering en hoe maak je het behapbaar en praktisch?”
Rozendal merkte na enige tijd zelf bezig te zijn geweest met de richtlijn dat de assistenten eigenlijk al heel veel doen. “De farmaceutische kennis is er wel. Je moet ze alleen vertrouwd maken met deze manier van communiceren. Niet zenden, maar aanvullen op wat de patiënt al weet.” Dat zijn ze niet gewend in de apotheek. En daar moet je dus constant op blijven wijzen. Haar eigen ervaringen met de implementatie van de richtlijn gebruikte ze bij het ontwikkelen van de training.
Zorgverlenerschap
De driedelige digitale training, verdeeld over vijf à zes maanden, kon rekenen op positieve feedback van de deelnemende medewerkers. “Bij apothekers is één ding heel belangrijk: de kwaliteit van de zorg die ze leveren aan de balie. Als je daar trainingen over geeft, wordt dat goed ontvangen. Dit is waar mensen hart voor hebben. Het sluit aan bij de ambitie van de ketens, maar ook bij de mens”, zegt De Vries.
Het is nu aan de apothekers zelf om het verder op te pakken binnen hun eigen apotheek. Farmakundigen helpen bij de verdere implementatie en per apotheek wordt gekeken wat nodig is om er ook echt een nieuwe werkwijze van te maken. De Vries: “De patiëntbehoefte verandert en wij willen ook andere informatie delen, zoals de services die de apotheek biedt. Je moet je team begeleiden om op een andere manier te praten met de patiënt, om bij te blijven.”
Rozendal geeft aan haar assistenten bijvoorbeeld de opdracht om bij de eerste uitgifte een specifieke vraag te extraheren waar ze bij de tweede uitgifte op terug kunnen komen. “Zo was iemand bezorgd dat haar zoontje de smaak van de macrogol heel vies zou vinden. Die zorg hebben wij proberen weg te nemen, en we hebben een notitie in ons systeem geplaatst. Bij de tweede uitgifte kun je daar dan heel specifiek op terugkomen. Dat bindt de patiënt aan de apotheek en dat brengt zorg weer heel dichtbij. We moeten ons zorgverlenerschap laten zien."
KNMP-richtlijn consultvoering |
---|
Ook laagdrempelig aan de slag met Consultvoering? De KNMP heeft vier instructievideo’s beschikbaar gesteld over het toepassen van de KNMP-richtlijn Consultvoering in de apotheek. De video’s gaan in op de verschillende fases van een farmaceutisch consult, zoals het inwinnen van informatie en het geven van gerichte uitleg en advies. Apothekers en hun teams kunnen met de video’s direct praktisch aan de slag met consultvoering. Ook kunnen ze de video's gebruiken om hun consultvoering verder te professionaliseren. |
Zoals de opleiding
Door hun ervaring met de richtlijn weten De Vries en Rozendal hoe apothekers en hun team het beste aan de slag kunnen gaan met consultvoering. De Vries: “Ga er niet vier maanden over nadenken voor je begint, maar praat erover in een werkoverleg en begin ergens. Bijvoorbeeld door één vraag te stellen bij eerste uitgiftes.”
Het hoeft vooral niet perfect. “Twee stapjes vooruit en een terug is ook goed, zolang je maar vooruitgaat”, zegt De Vries. Het maakt het werk van de assistenten bovendien leuker en boeiender. “Je leert assistenten regie hebben in een gesprek en daardoor staan ze ook dichterbij de patiënt.”
Waar moet je verder op letten? Rozendal: “Door deze manier van vragen kan het gesprek alle kanten uitwaaieren in een apotheek. We moeten de assistenten wel leren hoe je zo’n gesprek dan weer de goede kant op begeleidt. Dat is geen nadeel, maar wel een valkuil.”
Ten slotte zegt Rozendal nog: “De jongere generatie heeft er veel minder moeite mee. Ook in de opleiding wordt er al veel mee getraind. Een stagiaire van de assistentenopleiding in de apotheek liep mee met de balie en observeerde onze assistenten. De stagiaire merkte op bij het observeren van een doorgewinterde assistent die al 25 jaar bij ons werkt: ‘O, zo doen wij dat ook precies in de opleiding!’ Dat was een mooie opsteker voor onze assistent.”