Een farmaceutisch consult is een gesprek tussen de patiënt en de apotheker, waarin de zorgvraag van de patiënt wordt besproken. Het gesprek vindt plaats op basis van wederzijds vertrouwen en resulteert altijd in een gezamenlijk besluit. Dit besluit mondt veelal uit in een farmacotherapeutische behandeling volgens een behandelplan.
Video's consultvoering
De KNMP heeft diverse video's ontwikkeld voor apothekers en hun teams om meer informatie te geven over de richtlijn Consultvoering. Zo zijn er instructievideo's om aan de slag te gaan met het toepassen van de richtlijn. Ook zijn in twee video's de verschillen te zien tussen de methode terhandstelling met begeleidingsgesprek en de methode consultvoering.
Achtergrond en teamtraining
‘Stap af van standaardriedel en geef informatie die patiënt wil’
Consultvoering is de nieuwe manier om een zorgrelatie op te bouwen met de patiënt. Door niet langer een standaardpraatje te houden maar open vragen te stellen, kan veel beter worden ingespeeld op diens behoeften, wat de zorg ten goede komt. “Het werk is er leuker op geworden en de patiënt voelt zich serieus genomen.”
Praktijkverhalen
KNMP-richtlijn Consultvoering
In de KNMP-richtlijn Consultvoering staan generieke aanbevelingen voor de opbouw en de uitvoering van een farmaceutisch consult die bij alle zorgvragen kunnen worden toegepast. Ook bevat de richtlijn aanvullende aanbevelingen voor consulten in specifieke situaties, zoals:
- de start van een behandeling met een uitsluitend Recept (UR)-geneesmiddel;
- vervolg of wijziging van een bestaande behandeling met een UR-geneesmiddel;
- vragen over zelfzorg.
Gesprekshulpen en feedbackformulieren
Documenten
Samen Beslissen
De campagne Samen Beslissen geeft zorggebruikers en zorgverleners tips en hulpmiddelen om beter en vaker samen te beslissen. De KNMP is aangesloten bij de nationale campagne, die onder coördinatie is van de Patiëntenfederatie Nederland. De KNMP vindt het belangrijk dat de apotheker en patiënt samen beslissen over de best mogelijke behandeling. Gezamenlijke besluitvorming tussen apotheker en patiënt staat onder meer beschreven in de KNMP-richtlijn Consultvoering.
Helpdesk Consultvoering geopend
Sinds de autorisatie van de Richtlijn Consultvoering in de zomer van 2021, heeft de KNMP verschillende acties uitgezet ter ondersteuning van de implementatie van de richtlijn.
Zo organiseerde het WSO bestuur in november 2021 een webinar, verscheen in februari een artikel in PW en wordt er hard gewerkt aan nieuwe video's waarin getoond wordt hoe een apotheker een consult kan voeren.
Voor vragen omtrent consultvoering kunt u terecht bij Sylvia Blind via richtlijnen@knmp.nl.