Een farmaceutisch consult is een gesprek tussen de patiënt en de apotheker, waarin de zorgvraag van de patiënt wordt besproken. Het gesprek vindt plaats op basis van wederzijds vertrouwen en resulteert altijd in een gezamenlijk besluit. Dit besluit mondt veelal uit in een farmacotherapeutische behandeling volgens een behandelplan.
KNMP-richtlijn Consultvoering
In de KNMP-richtlijn Consultvoering staan generieke aanbevelingen voor de opbouw en de uitvoering van een farmaceutisch consult die bij alle zorgvragen kunnen worden toegepast.
Ook bevat de richtlijn aanvullende aanbevelingen voor consulten in specifieke situaties, zoals:
- de start van een behandeling met een uitsluitend Recept (UR)-geneesmiddel;
- vervolg of wijziging van een bestaande behandeling met een UR-geneesmiddel;
- vragen over zelfzorg.
De richtlijn is op 8 juni 2021 geautoriseerd.
Noot 14 van de KNMP-richtlijn Consultvoering ‘Wijze van het consult’ vervangt de ‘Handreiking consult op afstand’. Deze noot beschrijft de verschillende wijzen voor een consult tussen apotheker en patiënt (face-to-face, beeldbellen, telefonie) en de afweging voor de wijze van het consult.
Aanleiding KNMP-richtlijn Consultvoering
In de farmaceutische zorg stond het gesprek met de patiënt nog niet beschreven. De Toekomstvisie Openbare Farmacie 2025 geeft persoonsgerichte zorg als ambitie voor de apotheker. De richtlijn Consultvoering draagt bij aan de invulling van deze ambitie.
Het doel van consultvoering is te komen tot een goede behandeling die aansluit aan bij de mogelijkheden van de patiënt en de expertise van de apotheker. Consultvoering maakt al langer onderdeel uit van het curriculum van de basisopleiding Farmacie en maakt de farmaceutische zorg toekomstbestendig.
Calgary-Cambridge-model
Het Calgary-Cambridge-model uit de medische wereld is de basis voor het gesprek met de patiënt in de apotheek.