Stefani biedt patiënten een leefstijlconsult om diabetes type 2 aan te pakken. René stuurt zijn patiënten regelmatig een mailing met informatie van hun apotheek. En Jozianne stelt meer open vragen aan haar patiënten. Door hun verhalen op deze pagina te delen, kunnen collega’s geïnspireerd en gemotiveerd raken om ook met thema’s als preventie, zichtbaarheid of duurzaamheid aan de slag te gaan. Ook uw verhaal delen op deze plek? Stuur een mail naar communicatie@knmp.nl.
Consultvoering
Benoem emoties van patiënt
Derdejaars masterstudent Farmacie Esbar Hassan heeft het Nederlands Kampioenschap Consultvoering gewonnen door goed te kijken naar emoties en te vragen hoe het gaat met de patiënt. “Kijk naar de individuele patiënt en benoem wat je ziet.”
Duurzaamheid
Kick-off Rik on Tour: Bewustwording van medicijnresten in water
In het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch vond op 16 oktober de kick-off plaats van 'Rik on Tour', een reizende tentoonstelling langs Brabantse ziekenhuizen. Bas Peeters, bestuurder bij Waterschap De Dommel, opende met trots deze boeiende tentoonstelling, die op een indringende manier de urgentie van het probleem van medicijnresten in het water benadrukt.
Farmacogenetica
Apotheker kan met farmacogenetica het verschil maken voor de patiënt
Apotheek Asten heeft inmiddels zeven jaar ervaring met een farmacogenetisch consult voor patiënten met ernstige bijwerkingen of een lage respons. Volgens apotheker Ineke van Woerkom is genotypering essentieel voor veilig medicijngebruik, maar ze ziet nog te weinig apothekers het oppakken. “Farmacogenetica moet een vast onderdeel zijn in de apotheek, want hiermee kunnen we veel betekenen voor patiënten.”
Onderwijs
Preventie
Wijk in actie tegen diabetes
Door zich in te zetten voor 2diabeat hoopt apotheker Nelly Pol-Tromp de opmars van diabetes type 2 in de Flevowijk in Kampen een halt toe te roepen. Ze doet dat samen met andere zorgverleners, maar ook met de lokale groenteboer en beheerder openbaar groen.
Regionalisering
Therapietrouw
‘Door mailings raken patiënten beter betrokken bij hun behandeling’
Zo’n 18.000 Enschedese patiënten krijgen regelmatig een mailing met informatie van hun apotheek. Doel hiervan is ze voor te lichten en te motiveren zelf meer de regie te nemen over hun behandeling. Het brede bereik van digitale communicatie heeft voordelen, meent apotheker René Dull. “Zo leveren we ook goede zorg aan mensen die minder vaak in de apotheek komen.”
Zichtbaarheid
Kwetsbare patiënten opsporen
Met hulp van een query van VZVZ spoorde Ellemieke Schreuder in het apotheeksysteem kwetsbare patiënten op die nog geen toestemming hebben gegeven voor gegevensuitwisseling. “Het werkt: 30% heeft inmiddels positief gereageerd. De rest gaan we bellen.”
Vertel ook jóuw verhaal
Ben jij apotheker en wil je hier ook een mooi voorbeeld delen? Stuur dan een e-mail naar communicatie@knmp.nl.